Bezpečnostní dokumentace hodnotí úroveň bezpečnosti tunelu a určuje preventivní a bezpečnostní opatření, která jsou potřebná k zajištění potřebné úrovně bezpečnosti uživatelů tunelu. Zpracovává se v rozsahu stanoveném Nařízením vlády č. 264/2009 Sb., o bezpečnostních požadavcích na tunely pozemních komunikací delších než 500 metrů a Směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2004/54/ES o minimálních bezpečnostních požadavcích na tunely TERN. Zahrnuje všechny stavebně-technologické a provozně-organizační informace významné z hlediska bezpečnosti provozu.
Využívají se metody analýzy rizik:
- Metoda odhadu/ohodnocení rizik (risk matrix)
- Analýza relevantního scénáře požáru v tunelu – model vývoje kouře v závislosti na polohách hořícího vozidla v tunelu, zjednodušený model evakuace uživatelů tunelu; návrh variantních úprav ventilace v závislosti na vyhodnocení scénářů požáru.
- Kvantitativní analýza rizik přepravy nebezpečných nákladů tunelem s využitím SW QRAM, doporučení kategorie tunelu dle ADR, rozbor problematiky objízdných tras.
- Probabilistic Risk Assessment (PRA) – kvalitativní ohodnocení stávajícího a navrhovaného vybavení tunelu v provozu, které umožňuje porovnat jednotlivé varianty návrhů z hlediska výše bezpečnostní úrovně v poměru k investičním a provozním nákladům jednotlivých variant
Bezpečnostní dokumentace je živý řízený dokument, který provází automobilový tunel ve všech fázích životního cyklu stavby. Zpracovává se ve fázi projektování a následně je udržována a aktualizována po dobu provozu stavby.